خرید آنلاین تحقیقات دانشگاهی
یونی شاپ با اطمینان خرید کنید سفارش تحقیق به صورت فوری و تلفنی از سراسر ایران

اطلاعیه فروشگاه

فروشگاه یونی شاپ یک سایت مرجع با هدف انتشار تحقیق ، پروژۀ کلاسی ، مقاله ، گزارش کار آموزی ، نمونه سوال، پروپوزال ، پاورپوینت، جزو وکتاب و . . . در کلیه رشته ها می باشد که به منظور دسترسی راحت تر، سریعتر و ارزان تر شما دانشجویان و پژوهشگران به تحقیقات مد نظرتان تاسیس شده است ، توجه داشته باشید که پس از پرداخت موفق لینک دانلود به طور خودکار در اختیار شما قرار میگیرد و یک نسخه از فایل به ایمیل شما ارسال می شود . . . . . . . مدیریت فروشگاه یونی شاپ ، مهندس معین اسکندری ، تلفن تماس 09377604503 . . . . . ( فروشگاه یونی شاپ هیچگونه تبلیغات مزاحم و پاپ آپ ندارد، پس از وبگردی و جستجو در آن لذت ببرید )

تحقیق در مورد طراحی قالب های صنعتی

تحقیق در مورد طراحی  قالب های صنعتی

تحقیق در مورد طراحی  قالب

 

 

 

 

 

 

در این تحقیق بصورت جامع به طراحی  قالب ، پرداخته شده است

در ادامه به بخش های از این تحقیق می پردازیم :

مختصری بر طراحی  قالب (Mold Design)


طراحی ،مهارت در تلفیق دانش و تجربه است و طراح کسی است که می تواند هنرمندانه ازاین مهارت استفاده کند. برخی بر این باورند که طراحی امری غریزی است و بعضی آن را اکتسابی می دانند . آنچه مسلم است نقش ذوق و سلیقه فردی در فرآیند طراحی قابل انکار نیست و خلاقیت عنصر جدایی ناپذیر در مبحث طراحی است . در هر زمینه ای ،طرح های نو بر اساس شناخت و فهم دقیق و کامل طرح های قدیم و به کار بردن زیرکانه دانش ،خلاقیت و ذوق فردی در جهت افزایش و تکمیل کارآیی و رفع نواقص آنها شکل می گیرد.طراحی قالب نیز فرآیندی است که سیر تکاملی خود را از طراحی مکانیزم های ساده تا پیچیده در این بستر طی کرده است . طراحان قالب همگام با پیشرفت های صنعتی و فن آوریهای نوین در رشته ساخت و تولید، با خلق طرح های نو، تاثیر زیادی بر فرآیند محصولات گذاشته اند.
مشکل عمده ای که مبتدیان در شروع کار طراحی قالب با ان روبه رو هستند این است که چگونه و از چه بخشی از قالب طراحی را آغاز کنند در عمل، نقشه قالب شامل سه نما است:یک نما از نیمه ی متحرک،یک نما از نیمه ی ثابت و یک برش جانبی از هر دو نیمه .در نقشه مونتاژ قالب  (Mold Assembly Drawing)بایستی جزییات تا اندازه ای ترسیم شود که نقشه کش بتواند با استفاده از آن نقشه های اجرایی قطعات قالب را ترسیم نماید.مبتدیان میتوانند فقط دو نما از قالب را ترسیم نمایند معمولا این دو نیمه شامل یک نمای پلان از نیمه متحرک (Moving Mold) و یک نمای برش جانبی از هر دو نیمه است.
بازبینی نقشه نهایی قالب آخرین مرحله طراحی قالب است.در این مرحله مهم باید خطاها تشخیص داده شده و تصحیح شوند.خطاها ممکن است خطای طراحی،نقشه کشی و یا ابعادی باشد.
پس از تکمیل نقشه ها نقشه کش فرصت خوبی دارد تا طرح را به طور کلی بازبینی کند.نقشه کش باید عملکرد هر جز در ساختمان قالب را برای داشتن یک قالب با راندمان خوب بررسی نماید.برای نقشه کش قالب، فرآیند بازبینی نقشه قالب ضروری است.در این فرآیند نقشه کش نباید خطاهای موجود در طرح را به نقشه های ساخت منتقل کند.در صورت عدم تشخیص یک خطا،قالب مطابق مشخصات و نقشه ها ساخته شده و در نتیجه زمان و هزینه (Time & Cost) زیادی برای تصحیح باید متحمل شد.
طرح بایستی توسط یک طراح مستقل(یک بازبین نقشه)کنترل شود،این طراح نبایستی پیش از کنترل نقشه با طراحی ارتباطی داشته باشد تا بتواند طرح را بدون هیچ ذهنیت قبلی کنترل نماید.در هر حال کنترل مرحله ای نقشه توسط بازبین نباید مانع از کنترل کلی نقشه توسط خود نقشه کش شود

چگونگي ترسيم نقشه هاي قالب

نقشه قالب مانند ساير نقشه هاي صنعتي بر اساس اصول استاندارد نقشه كشي بين المللي (DIN ISO) كشيده مي شود و سير تكاملي آن به شرح زير است:
1- با توجه به شكل ظاهري قطعه،يك طرح اوليه روي كاغذ آورده مي شود كه پس از بررسي و اصلاح مكانيزمهاي موجود در آن ،نقشه اي كامل از شكل مونتاژي قالب به دست مي آيد.اين نقشه مونتاژي بايستي كليه اجزا و جوانب را در بر گيرد.

2- در اين مرحله به كليه قطعات قالب اعم از استاندارد يا غير استاندارد شماره هاي مخصوصي داده مي شود كه به كمك آن مي توان در مراحل بعدي طراحي و ساخت سريعتر به قطعه مورد نظر دست يافت.
علاوه بر شماره گذاري قطعات قالب ،جنس آنها نيز در اين مرحله تعيين گرديده و در جدول مونتاژي نقشه قالب قيد مي گردد.اگر بخواهيم قطعه اي را به صورت استاندارد از بازار تهيه كرده و در قالب جاسازي كنيم بايستي شماره استاندارد(شماره DIN يا نام شركت) و ابعاد كلي قطعه را در جدول مونتاژي نقشه قالب قيد كنيم.

3- جهت ساخت يا تهيه قطعات قالب بايستي از كليه قطعات نقشه اي جداگانه كه به نقشه ساخت معروف است تهيه كرد. اين نقشه ها در كاغذهاي استاندارد A4 و يا ديگر كاغذهاي استاندارد ترسيم مي شوند و بايستي گوياي تمامي تمامي عملياتي كه بايد روي مواد خام انجام شود تا به شكل قطعه نهايي قالب در آيد ،باشد.
تهيه نقشه هاي تفكيكي يكي از مهمترين مراحل طراحي قالب است،چون در اين نقشه ها تعيين كننده حدود و ابعاد و دقت قطعات مي باشند.
در نقشه هاي تفكيكي بايستي علاوه بر اندازه گيري كامل،مطالبي از قبيل: صافي سطح،جنس،سختي،شماره قطعه،اندازه كلي قطعه،تلرانسهاي فرم و وضعيت،انطباقات و ديگر موارد مورد نياز قيد گردد. تلرانسهاي فرم و وضعيت يكي از مواردي است كه در اكثر نقشه هاي ساخت قطعات به چشم مي خورد.اين تلرانسها در نهايت باعث دقيق شدن اندازه هاي قطعه در مقاطع مختلف مي شود.شرح كلي اين تلرانسها در مبحث

سنبه گير

سنبه گير يا صفحه قرار براي موقعيت دهي سنبه ها نسبت به ايستگاههاي برشي خود و همچنين نصب و تعويض راحت تر آنها طراحي مي شود.دليل ديگر استفاده از سنبه گير مونتاژ سريع و دقيق قالب است كه معمولا پس از قرار دادن سنبه ها در سنبه گير اين مجموعه را با ماتريس تطابق داده و گاه با پيچ و پين سنبه گير را به كفشك بالا متصل مي كنند.نكات زير را بايستي در طراحي سنبه گير در نظر داشت:

1-    شكل عمومي سنبه گير: در شكل زير يك نمونه از سنبه گير (صفحه قرار سنبه ها) ديده مي شود كه ذيلا به توضيح اجزاي آن مي پردازيم:

D : قطر محل نشيمنگاه قسمت پله دار سنبه گير مي بايستي نسبت به اندازه مشابه خود درسنبه 1 ميليمتر بزرگتر باشد.

C : خاري است با ابعاد استاندارد كه براي قرار چرخشي در داخل سنبه گير طراحي مي شود و معمولا از نوع مستطيلي آن استفاده مي شود.

B : اين پله  جهت توقف سنبه طراحي شده و ايده آل ترين مقدار آن وقتي است كه سنبه و سنبه گير در قسمت كف كه با A نشان داده شده هم سطح باشند.براي  دست يافتن به چنين حالتي پس از مونتاژ سنبه در سنبه گير اين دو مجموعه را در قسمت كف با هم سنگ مي زنند.
K : ضخامت سنبه گير رابطه مستقيمي با قطر سنبه دارد و آن يك و نيم برابر قطر سنبه است.
A=1.5×d

//: كف سنبه بايستي نسبت به كف سنبه گير موازي باشد و مقدار توازي بودن اين دو صفحه را با توجه به دقت قطعه توليدي مي توان تعيين كرد.

2-جنس:

جنس سنبه گير بايستي از فولاد ماشين سازي مقاوم در مقابل ضربه و فشار باشد و همچنين بايد قابليت ماشينكاري خوبي داشته باشد تا به راحتي بتوان محل نشيمنگاهها و قرار سنبه ها را تعبيه كرد.
3- ابعاد سنبه گير:

 ابعاد خارجي سنبه گير بستگي به تعداد و موقعيت سنبه ها دارد و پس از تعيين محل قرار سنبه ها و با توجه به فاصله بين تا بين سنبه ها مشخص مي شود .ضخامت سنبه گير را معمولا نسبت به قطر سنبه تعيين مي كنند و مقدار آن يك و نيم برابر قطر سنبه مي باشد.                

4- اتصال سنبه گير با كفشك:
براي دقيق قرار گرفتن سنبه گير روي كفشك از پين استفاده مي كنند و معمولا تعداد آنها دو عدد مي باشد .همچنين براي ااتصال آن از پيچ استفاده مي كنند كه تعداد و قطر آنها بايستي طوري باشد كه مجموع نيروهاي مقاوم پيچ بر مجموع نيروهاي بيرون اندازي و نيروهاي جانبي حاصل از برش غلبه كند.

5- هم محوري سوراخهاي ماتريس و سنبه گير: جهت تامين هم راستا بودن سوراخهاي سنبه گير و ماتريس معمولا آنها را با هم سوراخكاري مي كنندو با اين عمل به راحتي مي توان در قالبهاي مرحله اي كه تعداد سنبه ها زياد مي باشد راستاي آنها را با سوراخهاي روي ماتريس تامين كرد.

ضربه گير

ضربه گير صفحه است كه بين سنبه گير و كفشك قرار گرفته و ضربه هاي سنبه به كفشك را خنثي كرده ،مانع خرابي سنبه و كفشك مي شود .در طراحي ضربه گير بايستي به نكات زير توجه داشت:

1- جنس:جنس ضربه گير را از فولاد مقاوم انتخاب كرده و دو كف آن را سنگ مي زنند .براي اين منظور مي توان از فولادST50   يا ST45   استفاده كرد.

2- ابعاد ضربه گير: طول و عرض ضربه گير برابر با سنبه گير مي باشد.ضخامت ضربه گير را براي ورق هايي كه داراي ضخامت 2 ميليمتر هستند،يك و نيم برابر ورق در نظر گرفته و براي ضخامتهايي بيش از 2 ميليمتر آن را بين 6 تا 8 ميليمتر مي گيرند.

3- موارد استفاده از ضربه گير: هر گاه تنش لهيدگي حاصل از عكس العمل نيروي برشي سنبه كه از طريق سطح مقطع ته سنبه به كفشك وارد مي شود بيش از مقاومت لهيدگي كفشك باشد ضربه گير لازم داريم.

پين جوينده (پايلوت)

از اين قطعات جهت قرار دقيق نوار ،نسبت به ايستگاهها و سنبه هاي مربوطه،در قالبهاي برش مرحله اي استفاده مي كنند و به كمك آنها كليه لقي هاي نابجاي نوار در داخل كانال قرار گرفته مي شود.در طراحي پين هاي جوينده بايستي به نكات زير توجه كرد:

1- تعداد و موقعيت پايلوتها: معمولا در قالبهاي برش مرحله اي از دو پايلوت جهت قرار نوار استفاده مي شود كه يكي در اولين ايستگاه مناسب و ديگري را در آخرين ايستگاه در نظر مي گيرند

2-    انواع پايلوت گذاري: پايلوت گذاري به دو صورت :مستقيم و غير مستقيم صورت مي گيرد.
الف) نوع مستقيم: در اين نوع سعي مي شود تا يكي از سوراخهاي ايجاد شده روي نوار جهت پايلوت گيري استفاده شود.
ب) نوع غير مستقيم: آن دسته از پايلوتها مي باشد كه، روي قطعه سوراخي براي جايگذاري آنها موجود نباشد و مجبور باشيم روي نوار سوراخي جهت اين كار تعبيه كنيم كه بعدا به عنوان ضايعات نوار از بين مي رود .علاوه بر اين در شرايط زير مجبور به استفاده از پايلوت گذاري غير مستقيم هستيم:
1- قطعه توليدي سوراخ نداشته باشد.
2- قطعه توليدي داراي سوراخهاي خيلي ريز باشد كه براي پايلوت گذاري مناسب نيست.(حداقل قطر براي پايلوت گذاري 4 ميليمتر است.)
3- قطعه داراي سوراخهايي بسيار دقيق باشد كه استفاده ار پايلوت به آنها آسيب رساند.
4- سوراخها خيلي نزديك به لبه هاي برشي قطعه باشد.
5- سوراخها به محل هاي ضعيف قطعه خيلي نزديك باشد.
3- جنس پايلوتها: پايلوتها را بايستي به دليل مداومت در كار از جنس سخت و فولاد مرغوب در مقابل سايش انتخاب كرد و آن را تا 60 راكول سخت نمود.( فولادMS60 )
4- شكل عمومي و ابعاد پايلوتها: پايلوتها از 3 قسمت تشكيل مي شوند كه عبارتند از:
1- قسمت مخروطي يا كروي كه حالت راهنمايي دارد.
2- قسمت قرار كه داراي قطر ظريف و دقيقي مي باشد.
3- قسمت اتصال كه جهت نصب پايلوت روي سنبه در نظر گرفته مي شود.

A : اين قطر كه معمولا سطح جانبي آن را سنگ مي زنند طوري طراحي مي شود كه پين جوينده تقريبا به صورت سرشي داخل سوراخ جا زده شود.
B : همانطور كه در شكل نشان داده شده اندازه اين قطر رابطه مستقيمي با اندازه سوراخ دارد.
C : مقدار اندازه اين قوس بايد طوري باشد كه پايين به صورت كروي باشد.
D : اندازه اين قسمت را برابر با ضخامت ورق در نظر مي گيرند.

E : اين قطر براي فيت كردن پايلوت در داخل سنبه طراحي شده و به صورت پرسي در سنبه جا زده مي شود
.مقدار آن برابر 0.7 A مي باشد.
L : طول دنباله پايلوت را 1.5 A در نظر مي گيرند.
 : مقدار هم محوري دو قسمت نشان داده شده در شكل را تعريف مي كند و مقدار آن به لقي و دقت قطعه توليدي بستگي دارد


سنبه

يكي از لبه هاي قيچي در قالب برش را سنبه مي گويند و اغلب لبه هايي است كه فشار لازم جهت برش نوار را به سطح ورق اعمال مي كند و بر حسب نوع مقطع برش مي تواند شكل هندسي خاصي داشته باشد. معمولا در بيشتر اوقات سنبه ها جز قطعات بالايي قالب برش هستند كه به كفشك بالا متصل مي شوند . جهت سهولت ساخت و پر دوام بودن سنبه ها مي بايستي نكات زير را در طراحي آنها رعايت كرد :

H: اين پله جهت كنترل حركت طولي سنبه طراحي مي شود و ضخامت اين قسمت هميشه با تلرانس مثبت در نظر گرفته مي دشود ،به طوري كه وقتي سنبه در سنبه گير مي نشيند اين قسمت نسبت به كفه سنبه گير بيرون تر و يا هم سطح مي باشد .
D : اين قطر براي جا زدن  سنبه در سنبه گير طراحي مي شود و مي بايستي به صورت پرسي در اين محل جا زده شود (H7/n6 )

R : اين قطر كه به شعاع راكورد معروف است براي كم كردن تنش در گوشه هاي تيز نياز مي باشد.
d : قطري است كه اندازه سوراخ  روي نوار را تعيين مي كند و دقتش به لقي و دقت اندازه هاي قطعه محل جا زده شود (H7/n6 )

R : اين قطر كه به شعاع راكورد معروف است براي كم كردن تنش در گوشه هاي تيز نياز مي باشد.
d : قطري است كه اندازه سوراخ  روي نوار را تعيين مي كند و دقتش به لقي و دقت اندازه هاي قطعه توليدي بستگي دارد .
جنس و سختي سنبه ها : جنس سنبه ها مي بايستي از فولاد سخت و مقاوم در مقابل سايش و ضربه انتخاب كرد تا در كاركرد زياد استهلاك كمتري داشته باشند و فولادي توصيه مي شود كه پس از آبكاري از سطح تا مغز آن به يك ميزان ميزان سخت شود و همچنين اين فولاد بايد شكل و اندازه اصلي خود را حفظ كند و فولاد از نوع SPK نمونه اي با مشخصات فوق است . سنبه ها را پس از ساخت تا 55 راكول سخت مي كنند
طول سنبه ها : تا حد امكان سعي شود كه طول سنبه ها كوتاه گرفته شود تا مقاومت سنبه در مقابل شكسته شدن بيشتر شود
قطر سنبه ها : در حالتيكه قطر مقطع برش سنبه ها 4 ميليمتر يا كمتر باشد معمولا سنبه را به صورت دو پله در نظر مي گيرند.(قطر بزرگ يك و نيم برابر قطر كوچك مي باشد)

سنبه هاي استاندارد:اين سنبه ها توسط شركت هاي ابزارسازي ساخته و به بازار عرضه مي گرند. جنس اين سنبه ها از نوع مرغوبي انتخاب مي شود و طراح مي تواند جهت كم كردن هر چه بيشتر هزينه و زمان ساخت قالب از اين ابزارها استفاده كنند.

تكه چيني (خشكه چيني)

سنبه هايي كه مقطع برش پيچيده اي دارند جهت ساخت به تكنيك و مهارت زيادي احتياج دارند .ولي مي توان آنها را از چند تكه ساخت تا وقتي كنار هم قرار گرفتند شكل نهايي سنبه را تشكيل دهند. در شكل زير چند نمونه از اين سنبه ها نشان داده شده اند.
نمايشي از استفاده از ساچمه و فنر ،خار پايين و يا روشهاي ديگر جهت فرار سنبه (شکل15)

قرار و تعويض سنبه ها

جهت قرار خوب معمولا از صفحه اي به نام سنبه گير استفاده مي كنند كه سنبه ها را بنا به موقعيت خود در اين صفحه جا گذاري مي كنند .با اين عمل مي توان به راحتي هر يك از سنبه ها را تعويض كرد .براي جلوگيري از چرخش سنبه ها اغلب آنها را توسط خار پايين در سنبه گير ثابت مي كنند. براي اين منظور از پيچ يا ساچمه فنر نيز مي توان استفاده كرد .
زاويه دار كردن سر سنبه: اكثرا در قالبهاي برش ،سنبه طوري طراحي مي شود كه به هنگام عمل برش،محيط سنبه به طور يكنواخت با ورق  تماس پيدا كرده ،آن را به سطح ماتريس فشرده،و پولكي  را از آن جدا مي كند

دو نوع از سنبه هايي كه مقطع برش آنها زاويه دار شده است

مقدار نيرويي كه جهت برش در اين حالت لازم با پرس تامين مي شود و در صورت جواب ندادن پرس موجود ،مي توان با زاويه دار كردن سر سنبه ،مقدار نيروي لازمه را تقليل داد،چرا كه در اين حالت تماس سنبه و ماتريس از حالت سطحي كامل به خطي تغيير مي يابد.(شكل-16)
مقدار قيچي(h ) در سنبه يا ماتريس را با توجه به مقدار نيروي برش لازم و تناژ پرس تعيين مي كنند و معمولا سعي مي شود كه اين مقدار از ضخامت ورق بيشتر نباشد.
مسلم است كه با افزايش مقدار قيچي (h ) نيروي برشي لازم جهت برش قطعه كاهش مي يابد.

كانالها- متوقف كننده ها

كانالها

كانالها در قالبهاي برش كار هدايت نوار را به عهده دارند و در صورت استفاده از سنبه كناره بر (سايد كاتر) براي توقف نوار ،كانال را به شكل دو پله در نظر مي گيرند.در عمل هر چه دقت قطعه توليدي بيشتر باشد عرض كانال نيز تلرانس بسته تري خواهد داشت .در طراحي كانالها بايستي به نكات زير توجه داشت:
1- شكل عمومي كانالها : كانالها در هر نوعي كه ساخته شوند بايستي موارد زير در آنها رعايت شود:

(شكل 25):ابعاد عمومي كانالها

W : عرض كانال با استفاده از عرض ورق تعيين مي شود و تلرانس آن بستگي به دقت قطعه توليدي دارد و هر چه دقت قطعه توليدي بيشتر باشد مقدار اين تلرانس نيز دقيق تر خواهد بود.
h : ارتفاع كانال نيز به ضخامت ورق بستگي دارد و در تمام حالت مقدار آنرا 2 الي 5/2 برابر ضخامت ورق در نظر مي گيرند.
صافي سطوح: همانطور كه در شكل نشان داده شده ،بايستي قسمتهاي جداره كانال را سنگ زد تا ورق در آن به راحتي سر خورده ،مقاومتي در جهت خلاف حركت ورق ايجاد نشود.
2-    جنس كانال: جنس اين قسمت از قالب كه با ورق در تماس مستقيم است بايستي از فولاد مرغوب و مقاوم در مقابل سايش و قابل آبكاري انتخاب نمود.(فولاد MS60 )

3- انواع كانال: همانطور كه در شكل زير مي بينيد كانالها انواع مختلف دارند .ممكن است آنرا مستقيما روي سطح ماتريس ايجاد كنند و يا با گذاشتن دو قطعه به عنوان پل بين بيرون انداز ثابت و ماتريس فضاي خالي را جهت هدايت نوار ايجاد كنند.در بعضي مواقع كانال را مستقيما روي بيرون انداز طراحي مي كنند.

(شكل 26): شكلهاي مختلف جهت تعبيه كانال
- زير سري: جهت جلوگيري از خمش نوار ،تكيه گاهي در مسير آن و در امتداد يك طرف از پل هاي كانال در نظر مي گيرند تا نوار به راحتي روي آن سر خورده ؛از قوس برداشتن قبل از ورود به قالب جلوگيري شود .زير سري را با پيچ به ادامه پل وصل مي كنند.
(شكل 27): زير سري


متوقف كننده ها


چون در قالبهاي برش مرحله اي بايستي نوار در اسيتگاههاي متفاوت توقف كند،لذا بايد موقعيت نوار نسبت به اين ايستگاهها به راحتي تعيين شود و نوار در هر مرحله از برش دقيقا نسبت به سنبه در موقعيت اصلي خود قرار گيرد.براي اين كار از متوقف كننده ها استفاده مي كنند كه به دو دسته تقسيم مي شوند:
1- متوقف كننده دستي: اساس اين سيستم بسيار قديمي به اين صورت است كه مانعي را با دست به جلوي مسير حركت رانده ،نوار در امتداد مسير حركت خود با برخورد به اين مانع متوقف مي شود و عمل برش در اين حالت در اولين ايستگاه صورت مي گيرد و در ايستگاههاي بعد توقف توسط پين متوقف كننده مي باشد.
(شكل 28): اساس كار متوقف كننده هاي دستي
2- متوقف كننده هاي خود كار: از اين نوع در اكثر قالبهاي برشي جديد استفاده مي شود كه به دليل دقت زياد و هزينه و زمان كم و حالت خودكاري در هنگام كار ،مقرون به صرفه تر و تكنيكي تر از نوع دستي مي باشد و در انواع مختلف كه به ترتيب زير مي باشند طراحي مي شوند:
الف)متوقف كننده از نوع پاشنه اي :در اين نوع كه به طور خودكار با حركت قالب و مكانيزمهاي موجود،حركت نوار را كنترل مي كنند ؛قطعه پاشنه اي شكل نقش اصلي و اساسي دارد و براي كار با آن ،كارگر بايستي نوار را با دست به درون كانال تغذيه كرده ،فشاري را پشت آن اعمال كند .با نفوذ سنبه به داخل ورق قطعه پاشنه اي توسط اهرم مخصوصي كه به آن فشار مي آورد به طرف بالا رانده مي شود تا پس از پايان عمل برش راه عبور نوار باز باشد .به علت فشار مداوم دست،نواربه طرف جلو رانده مي شود و چون قالب در اين زمان در حال حركت بوده پاشنه مجددا به جلوي مسير حركت نوار مي آيد و آن را در تكيه گاهي مناسب كه بستگي به شكل قطعه دارد متوقف مي كند .البته براي برگشت قطعه پاشنه اي از نيروي فنر استفاده مي شود.در طراحي اين نوع متوقف كننده ها مي بايستي به نكات زير توجه كرد:
1- شكل عمومي متوقف كننده پاشنه اي: در شكل زير يك نمونه از اين نوع متوقف كننده ها ديده مي شود كه ذيلا به توضييح اجزاي آن مي پردازيم:
(شكل 29): شكل عمومي و چگونگي كاركرد متوقف كننده پاشنه اي
A : قطعه پاشنه اي شكل كه اندازه و ابعاد آن پس از طراحي ماتريس و بيرون انداز و ساير اجزاي پاييني و بالايي قالب با توجه به فضاي بازي موجود تعيين مي شود.
B : براي ايجاد حركت لولايي ،از يك پين استفاده شده كه از دو طرف در قطعه بيرون انداز و يا قطعه مشابه ديگري گايد مي شود و قطعه پاشنه اي مي تواند در آن حركت لولايي داشته باشد.
C : معمولا در اكثر اين متوقف كننده ها از يك فنر فشاري جهت برگشت قطعه پاشنه اي و نوسان سريع آن استفاده مي كنند.
D : جهت تعيين مقدار كورس حركتي قطعه پاشنه اي ،از اين مجموعه كه شامل يك پيچ تنظيم و مهره قفل است استفاده مي كنند.
2- جنس:
 همانطور كه توضييح داده ايم مهمترين عضو اين مجموعه قطعه پاشنه اي شكل مي باشد كه مي بايستي جنس آن را از فولاد مقاوم و مرغوب انتخاب نمود.(MS60 )
3- شكل مقاطع :
 در طراحي اين نوع متوقف كننده بايستي سعي شود كه كليه مقاطع آن نسبت به نيروهاي وارده مقاوم باشند، چون در اثر شكستن آن كار قالب مختل مي شود.
4- محل نصب:
 اين نوع متوقف كننده مي تواند در قسمتهاي مختلف جلوي حركت نوار را بگيرد،لذا بايد مناسب ترين جا را جهت اين كار انتخاب نمود تا فضاي آزادي براي حركت آن وجود داشته باشد.
ب) متوقف كننده از نوع ميان بر (سايد كاتر): متداول ترين نوع متوقف كننده اي كه در قالبهاي برش مرحله اي به كار مي رود از نوع كناره بر(سايد كاتر) مي باشد و دليل استفاده از آن به خاطر :سرعت،سهولت و دقت بيشتر عمل توقف (استپ) مي باشد.
1- شكل عمومي سنبه هاي كناره بر: در شكل زير چگونگي كار و ابعاد خارجي يك سنبه سايد كاتر ديده مي شود كه ذيلا به توضييح اجزاي آن مي پردازيم:
A : طول برش سنبه هاي سايد كاتر را مي بايستي برابر با فاصله از مركز تا مركز دو ايستگاه برش متوالي در نظر گرفت(طول برش سنبه A ،فاصله مركز تا دو ايستگاه متوالي A ).
D : عرض لبه هاي برش(عرض مفيد) بستگي مستقيم به ضخامت ورق دارد و به صورت زير تعيين مي شود:
تذكر 1: براي ورق هاي تا ضخامت 2 ميليمتر عرض مفيد را 2 برابر ضخامت ورق در نظر مي گيرند.(D=2T )
تذكر 2: براي ضخامتهاي   ورق از 2 تا 4 ميليمتر عرض مفيد را 1.5 برابر ضخامت ورق در نظر مي گيرند.(D=1.5T )
تذكر3: براي ضخامتهايي بيش از 4 ميليمتر عرض مفيد را مساوي با ضخامت ورق در نظر مي گيرند.(D=T )
2- جنس و سختي: جنس سنبه هاي كناره بر را همانند ديگر سنبه هاي برشي از فولاد آلياژي (SPK ) مقاوم انتخاب كرده و انرا تا 55 الي 60 راكول سخت مي كنند.
3- از بين بردن گوشه هاي تيز: در عمل وقتي شكل مقطع سنبه كناره بر ،مستطيل كامل باشد ،لبه هاي عرضي آن در نقاط مشترك بين دو برش متوالي پيليسه اي را به وجود مي آورند كه به شكل زير مي باشد.(شكل الف31) و اين پليسه ها از دقت عرض نوار كاسته مانع حركت روان نوار در داخل كانال مي شود .براي جبران اين نقص مقطع مستطيلي را به شكل زير مي سازند.(شكل ب 31) تا گوشه ها تيز در شكم (داخل) نوار تشكيل شده تا مانع از حركت خوب نوار در داخل كانال نشود.
(شكل 31): تشكيل گوشه هاي تيز و چگونگي از بين بردن آنها با تغيير دادن شكل مقطع برش در سنبه هاي كناره بر
الف) تشكيل گوشه هاي تيز در حاشيه نوار
ب) تشكيل گوشه هاي تيز در داخل نوار
چگونگي نصب سنبه كناره بر: همانطور كه در شكل زير ديده مي شود هنگام برش ،نيروهاي جانبي شكل يك نواختي نداشته و فقط به دو سطح از سنبه وارد مي شوند .در صورت آزاد يا بلند بودن ،سنبه مي شكند و يا خواهد پيچيد .در عمل براي جلوگيري از اين خطر ؛سنبه هاي كناره بر را مثل سنبه هاي ديگر در سنبه گير نصب مي كنند تا علاوه بر جلوگيري از خطرات بالا نصب و تعويض آن نيز با آساني صورت گيرد.
(شكل 32): چگونگي اثر نيروهاي جانبي روي سنبه كناره بر
- تعداد سنبه هاي كناره بر: 2 عامل زير در تعيين سنبه سايد كاتر نقش اساسي دارند:
الف) وقتي عرض نوار يا تعداد ايستگاههاي برشي نسبت به ابعاد و دقت قطعه توليدي زياد ياشد،براي هدايت دقيق نوار در داخل كانال از دو سنبه استفاده مي كنند كه معمولا در دو طرف نوار قرار مي گيرند.
ب) در اكثر قالبها مي توان با استفاده از يك سنبه كناره بر در اولين ايستگاه برش توقف نوار را به طرز مطلوبي انجام داد.
ج) چون سنبه كناره بر هم عمل كنترل و هدايت نوار را به عهده دارد و هم لبه هاي نوار را به صورت صاف و يكنواخت در مي آورد پس در مواردي كه لبه هاي نوار داراي ناصافي باشد مي توان از اين سنبه براي ميزان كردن لبه هاي نوار در يك يا دو طرف آن استفاده كرد.

تلرانسهاي وضعيت

تغييرات مجاز موقعيت يك شكل را از نظر هندسي نسبت به حالت ايده آل آن با توجه به مبنا بودن شكل يا شكلهاي ديگري تعريف مي كند. تلرانسهاي وضعيت عبارتند از : توازي ، تعامد ، زاويه دار بودن ، موقعيت ، هم محوري ، تقارن ، دويدگي مقطعي يا دايره اي ، دويدگي كلي.
توازي (// ) : تغيير حالت يك صفحه نسبت به صفحه مبنا را از نظر موازي بودن كه در يك فاصله معين T انجام مي گيرد توازي بودن مي نامند.
مثال: در شكل زير صفحه A مي تواند نسبت به صفحه B از نظر توازي بودن در فاصله مجاز T تغيير حالت دهد.
تعامد ( ):عمود بودن يك سطح را نسبت به سطح ديگر به مقدار مجاز T تعامد گويند،اين مقدار مي تواند در حالتهاي مختلف متغير باشد.
مثال: در شكل زير صفحه اي كه روي آن تلرانس گذاري شده مي تواند در بين دو صفحه A و B كه كاملاً به سطح مبنا عمود مي باشند در هر حالتي قرار گيرد.
زاويه دار بودن( ):نشان دهنده مقدار مجاز انحراف زاويه هاي يك صفحه نسبت به صفحه مبنا مي باشد كه مقدار آن با T نمايش داده شده است
موقعيت (  ):  نشان دهنده موقعيت يك شكل از نظر مختصاتي نسبت به سطح يا سطوح ديگري مي باشد كه مقدار مجاز آن را با T نمايش مي دهند.
مثال : مركز سوراخ مورد نظر مي تواند در يك دايره به قطر T نسبت به مركز مختصاتي خود كه با CوD مشخص شده است قرار مي گيرد.

موارد کاربرد این فایل :

- جهت ارائه برای پروژه های دانشگاهی و سمینارهای کلاسی بسیار مناسب می باشد

- جهت آشنایی با طراحی  قالب

- از این فایل میتوان به عنوان تحقیق، پایان نامه یا پروژه در مقاطع کارشناسی یا کاردانی برای رشته های متالورژی، ماشین ابزار ساخت و تولید و مکانیک استفاده کرد

فرمت فایل : WORD ( قابل ویرایش و پرینت می‌باشد)

تعداد صفحات : 137

 

برای دانلود این تحقیق به انتهای صفحه مراجعه کنید

 کلمات کلیدی :

آموزش طراحی قالب صنعتی,ساخت قالب فلزی,آموزش قالب سازی صنعتی,طراحی قالب پلاستیک,قالب سازی پلاستیک در تهران,قالب ساز صنعتی,قیمت ساخت قالب تزریق پلاستیک,انواع قالب های صنعت,طراحی  قالب , تحقیق طراحی  قالب , دانلود تحقیق در مورد طراحی  قالب , دانلود تحقیق طراحی  قالب , مقاله در مورد طراحی  قالب , پاورپوینت طراحی  قالب , پروژه طراحی  قالب , تحقیق آماده در مورد طراحی  قالب , مقاله طراحی  قالب , پروژه آماده در مورد طراحی  قالب , پایان نامه در مورد طراحی  قالب , پایان نامه طراحی  قالب , دانلود مقاله در مورد طراحی  قالب , مهندسی مواد , دانلود, پاورپوینت ,ورد , پی دی اف, پاورپوینت آماده در مورد طراحی  قالب , دانلود پاورپوینت آماده در مورد طراحی  قالب , سمینار کلاسی در مورد طراحی  قالب , دانلود پروژه در مورد طراحی  قالب , پروژه در مورد طراحی  قالب , پاورپوینت در مورد طراحی  قالب , دانلود مقاله در مورد طراحی  قالب , مقاله آماده در مورد طراحی  قالب , ppt , word , pdf , تحقیق آماده در مورد طراحی  قالب , مقاله آماده در مورد طراحی  قالب

    بانک مقالات متالورژی فروشگاه یونی شاپ

 


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
cutting-mold_1922060_9746.zip3.1 MB





دسته بندی محصولات
محبوبترین محصولات
پرفروش ترین محصولات
نظرسنجی
چگونه با فروشگاه یونی شاپ آشنا شدید